تقسیم بندی قالی های ایرانی از جهت خطوط نقشمایه‌ ای

تقسیم بندی قالی های ایرانی از جهت خطوط نقشمایه‌ ای

نقوش قالی ايران و نگاره هاي تزيينی آن و از همه مهمتر مفاهيم بنيادی و شايد هم راز آميز آنها، از جمله مباحث تخصصی قالی ایران می باشد که در طی چند دهه ی اخیر بسیار مورد توجه فرار گرفته است، با ما همراه باشید.

در خصوص طبقه بندی صحیح و اصولی طرح های قالی ایران و همچنین مبانی بنیادی آن تا چند سال اخیر کار چندانی صورت نگرفته بود ، امل به تدریج مطالعات انجام شذه به ویژه توسط کارشناسان و محققین ایرانی که متاسفانه هنوز از طرفداران زیادی برخوردار نیست.

می رود تا دنیای جدیدی را از طبقه بندی علمی، هنری، طرح های فرش ایران را ارائه دهد،  از برکت بسیاری از این مطالعات در برخی موارد رمز پردازی و نماد گرایی نقوش فرش ایران نیز آشکار گشته و نتایج حاصله افزون بر سایر دلایل ، بر ارزشهای هنری فرش ایرانی افزوده است، قبل از پرداختن به مباحث جدیدی که در طی سالهای اخیر برای طبقه بندی فرشهای ایران مورد توجه قرار گرفته و همچنین مروری بر نظریات کارشناسان غربی در مورد نقشه های فرش ایران  به معرفی یک طبقه بندی قدیمی از طرحهای فرش ایران می پردازیم که بیش از دو دهه از عمر آن می گذرد و می توان گفت امروزه مورد توجه و استفاده اغلب طراحان و تولید کنندگان فرش قرار گرفته و در ومدارس و دانشگاهها نیز به عنوان طبقه بندی اصلی طرحهای فرش ایران معرفی می گردد.

تقسیم بندی قالی های ایرانی از جهت خطوط نقشمایه‌ ای

تقسیم بندی کلی قالی ایران

در تقسیم بندی کلی قالی، فرش‌ های ایران به دو دسته اصلی طرح‌ های ذهنی و«طرح‌ های اسلیمی تقسیم‌ بندی می‌ شوند.

طرح ذهنی: طرح‌ های قالی ایران با نقشمایه خطوط شکسته و شکل‌ های هندسی، طرح ذهنی نامیده می‌ شوند.

طرح اسلیمی: به طرح‌ های قالی ایران با نقشمایه خط‌ های گردان، طرح‌ های اسلیمی می‌ گویند.

بیشتر بخوانید بدانید: آموزش شستشوی قالی در منزل و روش نگهداری

طرح‌ هایی از قالی با نقشمایه اجسام و اشیاء

اجسام و اشیائی که طراح، در زندگی روزمره خود با آن‌ ها سر و کار دارد آن‌ ها را می‌ بیند لمس می‌ کند و به آن‌ ها نیاز دارد در بسیاری اوقات در طرح‌ هایش نمایان می‌ شوند در واقع می‌ توان گفت جسم از نقشمایه‌ های رایج فرش ایران بحساب می‌ آید البته این اجسام می‌ توانند از ابزارهای مورد استفاده در خود کار بافندگی باشند.

طرح قالی ایران دارای نقشمایه‌ اصلی طبیعت سبز و مشهور به آن

می‌ توان گفت گل و بستان و طبیعت سبز همیشه در خلق تابلو ها شگفت‌ انگیز و طرح‌ های چشم‌ نواز و فریبنده، الهام‌ بخش راه طراحان و هنرمندان این صنعت بوده است.

همانطور که مشاهده شده، طرح‌ های گل و گیاه و رنگ طبیعت بی‌ اندازه متنوع و زیاد هستند می‌ توان گفت به همان نسبت طرح‌ ها و نقشمایه هایی که از طبیعت، گل و گیاه و درخت برگرفته شده‌ اند و طبیعت واقعی را برای بیننده مجسم می‌ سازند در صنعت فرش فراوان‌ اند.

شایان ذکر است که هر یک از طرح‌ های مورد اشاره دارای انواع مختلف و بی‌ شماری هستند. تعدادی از طرح‌ های این دسته عبارت‌ اند از: طرح جنگلی، طرح بوته‌ای، طرح گل فرنگ، طرح درختی گلدانی، طرح منظره و چهار فصل، طرح گل و گیاه.

تقسیم بندی قالی های ایرانی از جهت خطوط نقشمایه‌ ای

طرح‌ هایی از قالی ایران دارای نقشمایه اصلی بناه ای تاریخی، دینی، مذهبی و مشهور به آن

این نوع بناها جزء مشخصات فرهنگی ایران و اقوام و شهرهای آن محسوب می‌ شوند که در صنعت فرش نیز به حجم قابل‌ت وجهی مشهود هستند نقشمایه ‌اصلی این نوع طرح‌ ها بناهای باستانی، تاریخی و دینی و مذهبی دارای تزئینات مخصوص آن‌ها شامل قندیل، کاشی‌ کاری است.

طرح‌ هایی از قالی ایران که نقشمایه اصلی آن‌ ها صورت حقیقی یا خیالی جانداران است

ترسیم سر و بدن جانداران در هنرهای مختلف طراحی فرش، کاشی‌ کاری، نقاشی، کنده‌ کاری، فلزکاری همواره در خلاقیت طرح‌  های ایرانی به چشم می‌ خورده است.

به ویژه تجسم صورت انسان یا سر و تنه حیواناتی مانند اسب، پلنگ، فیل، شیر، اعم از حقیقی یا دارای شاخ و برگ خیال پردازی و خیالی، از زمان‌ های گذشته در انواع هنرهای دستی معمول بوده و جلوه­های چشم‌ نوازی خلق کرده‌اند.

از این نوع قالی ها، برخی طرح‌ های دارای صورت در فرش دستباف ایران عبارت‌ اند از طرح آدمکی، طرح حیوان‌ دار، طرح صورتی، طرح لیلی و مجنون و طرح ماهی.

جمع آوری پست تقسیم بندی قالی های ایرانی از جهت خطوط نقشمایه‌ ای توسط قالیشویی در تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *